fredag den 28. august 2009

Kulturmaskinens åbne skriveværksted torsdag d. 3. september kl. 19










Kære skrivende

Jeg håber vi ses på torsdag d. 3. september kl. 19 i "Byttebiblioteket" ved Kulturmaskinens cafe.
MELD TILBAGE OM DU KOMMER!

På torsdag kan vi starte med et par skriveøvelser hvis der er stemning for det, og så ellers tekstlæsning.

Jeg håber også at mindst tre tager korte tekster med, og synes også det vil være godt med en enkelt længere.

MAIL TEKSTER TIL MIG!
Så sørger jeg for at maile dem rundt og printer dem ud ...

(Diskussionsgruppen på nettet er der ikke rigtig nogen der har taget i brug ...)

Som sædvanligt: sig det endelig videre, og tag skriveinteresserede bekendte med.

Bedste hilsner
Tomas Thøfner (ttSNABELAodense.dk)

PS: Vi starter med øvelser om dialog, der tager udgangspunkt i følgende arbejdspapir:

DÅRLIG DIALOG ER …

· overflødig dialog, overflødige replikker, kedelig dialog

· dialog der ikke bidrager til at karakterisere figurerne / til at drive fortællingen videre (god dialog gør begge dele).

· dialog uden "undertekster" (dvs. uden noget ”mellem linjerne”)

· dialog der med "vold og magt" skal informere læseren om noget (”forfatterens talerør”)

· utroværdig sprogbrug ift. karakterer

· replikker der er alt for skriftlige

· replikker der er alt for realistisk mundtlige

· replikker med (mange) angivelser af hvordan noget bliver sagt, fx "råbte han", "insisterede han", "hviskede han inderligt", "snerrede han agressivt".

· replikskifter man ikke kan finde rundt i (hvem siger hvad?)

· replikskifter der er regelmæssige serier af spørgsmål/svar.

· replikker uden karakter – når alle figurerne taler på samme måde.


.. kan vi finde på flere kendetegn ved dårlig dialog? (Dårlig medmindre selvfølgelig disse træk bruges til noget, fx humoristisk)


ØVELSE – DIALOG 1

Tænk på en dialog mellem to figurer, gerne nogen du skriver om eller som er forbundet med noget du har skrevet om / gerne vil skrive om … Hvis du mangler idéer, så brug et ægtepar / kærestepar.

Skriv nu en dårlig dialog mellem dem, prøv at lave så mange ”fejl” (jvnf. listen ovenfor) som muligt …


ØVELSE – DIALOG 2

Fornemmelsen af at der sker noget i en dialog (og i dramatik), er ofte knyttet til at figurerne undervejs skifter status i forhold til hinanden, eller ”skifter følelse”. [”statusskift”, ”plotpunkter”]

Her er nogle få følelsesbeskrivende ord eller udtryk (tilføj meget gerne flere og bedre!):

sorg
glæde
afsky
ligegyldighed
skadefro
eksistentiel krise
angst / frygt
overraskelse
forundring
pessimisme
optimisme
forelskelse
jalousi
..
..
..


Vælg nu fire ord (gerne helt tilfældigt). Lad os sige at vi vælger:

1: afsky
2: optimisme
3: overraskelse
4: sorg


Opgaven er så at skrive en dialog mellem figurerne fra før, hvor person A starter med følelse 1 og ender med følelse 2, mens person B starter med følelse 3 og ender med følelse 4.

Ordene skal selvfølgelig ikke bruges - show dont tell!

(Har du ikke andre idéer, så brug et ægtepar/kærestepar).


ØVELSE – DIALOG 3

Nogle gange kan man glemme at alle karakterer i en fiktion bør have deres egne dagsordener, ligesom vi i virkeligheden har mange forskellige og indbyrdes modstridende mål.

Du skal nu lave en ny dialog (du kan basere den på dialogen fra øvelse 2).

Denne gang skal hver figur udstyres med sin egen dagsorden, dvs. et mål - helst et som er ukendt for den anden figur.

Mål, motiver, ønsker
Materiel / økonomisk rigdom, prestige, kærlighed, sex, religiøse mål, hævn, viden, at forstå …, at skabe mening, magt, accept … (tilføj gerne flere og bedre!)

F.eks:

Person A: er forelsket i B’s søster/bror.
Person B: håber A vil tilbyde at hjælpe økonomisk

Person A: vil vise B at han er blevet meget succesfuld!
Person B: vil gerne snakke om sit alkoholproblem, men har svært ved det

Person A: ønsker at blive et bedre menneske
Person B: vil have hævn over noget (og håber A vil hjælpe)

Person A: vil vide hvem hans/hendes rigtige forældre er (og B ved noget?)
Person B: vil have at A accepterer ham/hende som sin ligemand


Find gerne på flere og bland motiverne efter behag …

Vælg to ’dagsordener’ til dine to figurer, og skriv en dialog. Du må hellere end gerne prøve at beholde (noget af) dynamikken fra øvelse 2 – og basere den derpå. Eller start på en frisk hvis du hellere vil …

Ingen kommentarer:

Send en kommentar